Toimitusjohtajan katsaus

 

DNA:n vuosi 2018 käynnistyi vahvasti. Liikevaihtomme kasvoi 4,2 prosenttia 222,3 miljoonaan euroon ja liiketuloksemme kasvoi 23,3 prosenttia 35,6 miljoonaan euroon. Liikevaihtoon vaikutti myönteisesti palveluliikevaihdon kasvu, joka johtui erityisesti matkaviestinliittymien kannan kasvusta ja 4G-liittymien osuuden kasvusta liittymäkannassa. Myös alkuvuoden päätelaitemyynti oli hyvällä tasolla. Operatiiviset investoinnit olivat tyypillisesti alkuvuoden osalta matalat, ja myös hieman vertailukautta alhaisemmat.

Matkaviestinverkkomme liittymämäärät kasvoivat vertailukaudesta 79 000 liittymällä. Myös matkaviestinnän liittymäkohtainen liikevaihto (ARPU) kasvoi 19,0 euroon vertailukauden 17,8 eurosta. Liittymäkohtaista liikevaihtoa kasvatti mm. asiakkaidemme siirtyminen 3G-liittymistä nopeampiin 4G-liittymiin. Kilpailutilanne jatkui kireänä myös vuoden 2018 ensimmäisellä neljänneksellä. Matkaviestinnän asiakasvaihtuvuus (CHURN) oli vertailukautta alhaisemmalla tasolla, mutta nousi hieman vuoden lopun tilanteesta. Kiinteiden laajakaista- ja kaapelitelevisioliittymien määrä kasvoi vertailukauteen verrattuna 29 000 liittymällä.

Ensimmäisen neljänneksen aikana valokuitusaatavuutemme laajenivat taloyhtiö- ja yritysasiakkaille Jyväskylään. Yhä nopeammat yhteydet ovat jatkuvasti kysytympiä nettiyhteyttä käyttävien laitteiden määrän kasvaessa kodeissa.

Erinomaisen asiakaskokemuksen ja markkinoita nopeamman kannattavan kasvun lisäksi keskeinen strateginen tavoitteemme on olla erinomainen työpaikka. Tyytyväinen ja motivoitunut henkilöstö on olennaisen tärkeä perusta sille, että voimme jatkossakin tarjota erinomaisia asiakaskokemuksia. Pitkään jatkunut työmme henkilöstömme tyytyväisyyden eteen sai helmikuussa 2018 myös ulkoista tunnustusta, kun menestyimme Great Place To Work -instituutin tutkimuksessa erinomaisesti sijoittuen 2. sijalle suurten yhtiöiden sarjassa.

Arvioimme sekä liikevaihtomme että vertailukelpoisen liiketuloksemme pysyvän vuonna 2018 samalla tasolla kuin vuonna 2017. DNA:n rahoitusaseman ja maksuvalmiuden arvioidaan pysyvän hyvänä. Jatkamme vuonna 2018 toimenpiteitämme asiakaskokemuksen parantamiseksi edelleen ja tavoitteenamme on kehittää sekä monipuolistaa henkilöstömme osaamista entisestään.

Jukka Leinonen
toimitusjohtaja