DNA:n strategiset tavoitteet ja saavutukset vuonna 2015

1. Uskollisimmat asiakkaat eri asiakas-segmenteissämme: tavoitteena markkinoiden tyytyväisimmät kuluttaja- ja yritysasiakkaat

Saavutukset vuonna 2015:

  • EPSI-tulokset osoittavat DNA:n asiakkaiden olevan tyytyväisiä. DNA:n yritysasiakkaat olivat tyytyväisimpiä kaikissa tuotekategorioissa: matkapuhelinpalvelut, liikkuva laajakaista ja kiinteät datayhteydet. Kuluttaja-asiakkailta DNA sai korkeimmat pisteet tyytyväisyydessä liikkuvaan laajakaistaan.
  • Matkaviestinliittymien vaihtuvuus (CHURN), eli lopetettujen liittymien määrä suhteessa aktiiviseen liittymäkantaan, on laskenut tasaisesti viime vuosina. Vuonna 2015 CHURN oli 16,0 prosenttia, kun vuonna 2014 se oli 16,9 prosenttia.
  • DNA:n asiakkaiden tyytyväisyyttä mittaava NPS-mittari (Net Promoter Score) kasvoi vuonna 2015 tasaisesti.
  • DNA pystyi vuonna 2015 palvelemaan yritysasiakkaitaan TDC:n Suomen yhtiöiden oston jälkeen yhä paremmin ja myös isommissa kansainvälisissä toteutuksissa.

2. Toimialan paras taloudellinen kehitys ja markkinoita nopeampi kasvu

Saavutukset vuonna 2015:

  • DNA:n markkinaosuus kasvoi matkaviestinnän ja kiinteän laajakaistan alueilla
  • DNA:n liittymämäärät kasvoivat enemmän kuin kilpailijoiden: kiinteän verkon liittymät +12 000 ja matkaviestinkanta +113 000 liittymää.
  • Kannattavuus kehittyi erittäin suotuisasti vuonna 2015.
  • Käyttökate-% oli 27,5, kun se vuonna 2014 oli 24,3.
  • Sijoitetun pääoman tuotto parani 2,8 prosentista 7,6 prosenttiin.
  • Palveluliikevaihto kasvoi ja kokonaisliikevaihto pysyi vakaana ollen 828,8 miljoonaa euroa (831,5), huolimatta haastavasta taloudellisesta tilanteesta ja yhdysliikennetuottojen laskusta.

3. DNA on erinomainen työpaikka; tavoitteena nousta Suomen halutuimpien työnantajien joukkoon

Saavutukset vuonna 2015:

  • Työtyytyväisyys kehittyi erinomaisesti vuonna 2015: DNA:lla toteutetussa Great Place to Work -mittauksessa nähtiin merkittävä parannus edellisvuoden jo hyvään tasoon. Parannusta tapahtui koko organisaation kaikilla osa-alueilla.
  • Vuonna 2015 käynnistettiin koko vuoden kestänyt Paras duuni -hanke, joka keskittyi parantamaan henkilöstön vaikutusmahdollisuuksia oman työpaikkansa kehittämiseksi.
  • DNA:n toimitilauudistusta laajennettiin uusille paikkakunnille.
  • Mutkattoman työn mallia laajennettiin edelleen – myös asiakaspalvelutehtävissä pilotoitiin etätyöskentelyä hyvin tuloksin.