Twitter Facebook LinkedIn mail

Asiakaspalvelu, paketointi ja kumppanuudet menestyksen avaimia

DNA:n visio kuluttajaliiketoiminnassa on olla uuden ajan operaattori ja kuluttajille toimialan halutuin brändi. Vuonna 2013 kuluttajaliiketoiminnan strategian painopistealueina olivat kilpailijoista erottautuminen innovatiivisilla kumppanuuksilla ja tuotepaketoinnilla, edelläkävijyys päätelaitteissa ja sisällöissä sekä Suomen laadukkaimman viihdepalvelukokonaisuuden luominen.

DNA seuraa jatkuvasti kuluttajien käyttötottumusten muutosta ja kehittää muutosten pohjalta uudenlaisia tuotteita ja palveluita asiakkailleen. Esimerkiksi uusi liittymätyyppi DNA Rajaton 4G vastaa älypuhelimen käytön muutoksiin ja DNA WELHO MatkaTV -palvelu television katselun muutoksiin.

Markkina on muuttunut yhä enemmän päätelaitevetoiseksi, mikä korostaa kivijalkajakelun ja nettikaupan merkitystä. DNA:lla on Suomen operaattorikentän kattavin myymäläketju: DNA:n myymäläverkosto käsittää lähes 80 DNA Kauppaa, jotka palvelevat yli 40 paikkakunnalla. DNA Kaupat toimivat DNA:n myynnin selkärankana.

Kuluttajaliiketoiminnan strategian painopistealueina olivat kilpailijoista erottautuminen innovatiivisilla kumppanuuksilla ja tuotepaketoinnilla, edelläkävijyys päätelaitteissa ja sisällöissä sekä Suomen laadukkaimman viihdepalvelukokonaisuuden luominen. 

Laadukas viihdepalvelukokonaisuus

Maksu-tv on tärkeä DNA:n liiketoiminnalle, ja DNA onkin tässä segmentissä selkeä markkinajohtaja. DNA:n strategisena tavoitteena on luoda Suomen laadukkain viihdepalvelukokonaisuus. PlusTV:n osto huhtikuussa 2013 tukee tätä tavoitetta.

Laadukasta viihdepalvelukokonaisuutta täydentävät vuonna 2013 tuodut palvelut, kuten DNA WELHO Viihdytyskaista. Se on huippunopea laajakaistapalvelu, jolla on valmius vastaanottaa koko nykyaikainen ja lähitulevaisuudessa saatavilla oleva viihdetarjonta. Palveluun sisältyvä DNA WELHO MatkaTV -sovellus mahdollistaa televisiokanavien etätallennuksen ja sisältöjen katsomisen mobiililaitteilla.

Rohkea kumppanoituminen

DNA valitsee innovatiivisia kumppaneita, joiden kanssa se rakentaa tulevaisuuden tietoliikennepalveluita. Kumppanoituminen niin start-upien kuin isojen brändien kanssa on DNA:n yksi menestystekijä, jonka tavoitteena on tuoda innovatiivisia palveluja helpottamaan kuluttajien arkea.

Vuonna 2013 DNA toimi yhteistyössä esimerkiksi Jollan, Sanoma Newsin ja OP-Pohjolan kanssa. DNA toi uudenlaisen Sailfish-käyttöjärjestelmään perustuvan Jolla-älypuhelimen myyntiin ainoana operaattorina Suomessa ja ensimmäisenä maailmassa marraskuussa 2013. Sanoma Newsin kanssa DNA toi markkinoille Helsingin Sanomat ja iPadin samassa paketissa ja OP-Pohjolan kanssa DNA Täpäkkä Creditin. Se luo tietä kohti tulevaisuuden mobiiliasiointia, jossa perinteiset maksamisen palvelut löytyvät suoraan kännykästä. Lisäksi mediayhtiö MTV ja DNA solmivat joulukuussa 2013 yhteistyösopimuksen, jonka tavoitteena on parantaa suomalaisten tv-katsomiskokemusta. DNA tuo MTV:n lähetykset tarjolle myös mobiililaitteisiin, ja asiakkaat pystyvät seuraamaan MTV:n kanavia jatkossa myös HD-tasoisina.


DNA:n visio kuluttajaliiketoiminnassa on olla uuden ajan operaattori ja kuluttajille toimialan halutuin brändi.

Matkaviestinliittymät*, tuhat kpl

*puheliittymät ja liikkuva laajakaista
Q1/2012 2 329 000
Q2/2012 2 376 000
Q3/2012 2 406 000
Q4/2012 2 428 000
Q1/2013 2 412 000
Q2/2013 2 426 000
Q3/2013 2 437 000
Q4/2013 2 450 000