Työkalut

Johdonmukaisella kehittämisellä vahvaksi tietoliikennetoimijaksi

DNA Oy on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yksityishenkilöille, yrityksille, yhteisöille, kiinteistöille ja julkishallinnolle laadukkaita, viimeisintä teknologiaa hyödyntäviä puhe-, data- ja televisiopalveluita. DNA:lla on yli 3 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon asiakkuutta, ja se on Suomen johtava televisiotoimija.

Matkaviestinliiketoimintaa jo 10 vuotta

DNA:n matkaviestinliiketoiminta sai alkunsa, kun vuonna 1999 perustettiin silloisen Finnet-ryhmän matkaviestinliiketoiminnan yhtiö DNA Finland Oy.

Uusi valtakunnallinen matkapuhelinpalvelu käynnistyi, kun DNA:n verkko avattiin ja DNA-liittymien markkinointi ja myynti alkoi vuonna 2001. Kymmenennen toimintavuotensa lopussa DNA:lla oli neljännes Suomen matkaviestinmarkkinasta.

Matkapuhelinoperaattorista monipuoliseksi tietoliikennetoimijaksi

DNA muuttui matkaviestinoperaattorista merkittäväksi tietoliikenneyhtiöksi vuonna 2007, kun sen ja kuuden puhelinyhtiön liiketoiminnot yhdistettiin. Syntyneeseen DNA Oy:öön liitettiin vahvat kiinteän verkon puhe-, data- ja kaapelitelevisioliiketoiminnat täydentämään matkaviestinliiketoimintaa.

Eri liiketoimintajärjestelyjen kautta DNA:lla on yli sadan vuoden kokemus kiinteän verkon liiketoiminnasta ja vankka markkinajohtajuus useilla talousalueilla.

Vuonna 2010 DNA osti Sanomalta Welho-liiketoiminnan ja sai vahvan otteen pääkaupunkiseudun kiinteän verkon liiketoiminnasta. Kauppa täydensi DNA:n kiinteän verkon markkinajohtajuutta Oulun, Lahden, Turun, Porin ja Kuopion talousalueilla ja nosti yhtiön Suomen johtavaksi televisiotoimijaksi.

Katsausvuonna DNA käynnisti maksutelevisioliiketoiminnan antenniverkossa ja toi kaapeli- ja antenniverkkoihin yhtenäiset DNA Welho TV -tuotteet. Myös muuta tuotevalikoimaa yhtenäistettiin ja selkeytettiin. Yritysliiketoiminta vahvistui tietoliikenne- ja tietoturvapalveluita tarjoavan Forte Netservices Oy:n ostolla.

DNA vuonna 2011: palvelut viestintään ja viihtymiseen

Vuonna 2011 DNA järjesti tuotteensa ja palvelunsa uudistettujen, selkeiden brändien alle.

DNA-brändi kattaa kuluttaja-asiakkaiden matkaviestinpalvelut, DNA Welho puolestaan laajakaista- ja televisiopalvelut sekä DNA Pro virtaviivaistetut puhe- ja liikkuvan laajakaistan palvelut.

DNA Kaupan myymälöissä sekä kuluttajille että yritysasiakkaille tarjotaan tietoliikennepalveluita ja päätelaitteita, ja DNA Business palvelee yritysasiakkaiden viestintä-, tietoliikenne- ja palvelinkeskustarpeita.

Tuotteet ja palvelut tuodaan lähelle asiakkaita vahvan valtakunnallisen jakeluverkoston kautta. DNA:lla on 77 DNA Kauppaa, jotka muodostavat markkinan kattavimman myymäläketjun. Sitä täydentävät verkkokauppa, puhelinpalvelu, sadat ulkoiset edustajat ja yritysmyyjät.


Monipuolinen tietoliikennekonserni

Monipuolinen tietoliikennekonserni