Näkymät vuodelle 2012

Markkinanäkymät

Suomen tietoliikennemarkkinan kokonaisarvon ennakoidaan pysyvän tasaisena edellisen vuoden tapaan. Kasvavia liiketoimintoja ovat mobiililaajakaista- ja televisiopalvelut maksu- ja IP-television yleistymisen myötä. Kiinteän verkon puhepalveluiden arvon ennustetaan pienenevän edelleen. Vuoden 2010 osakeyhtiölakimuutoksen käynnistämän kiinteistöliittymäkilpailun ennakoidaan edelleen pienentävän kiinteän laajakaistan liiketoiminnan arvoa.

Yleiseen taloudelliseen tilanteeseen liittyvä epävarmuus saattaa lisääntyä, mikä voi vaikuttaa älypuhelin- ja televisiopalveluiden sekä yritysmarkkinan arvoon.

Alan liikevaihtoon ja kannattavuuteen vaikuttavat paitsi yleinen taloustilanne myös IP-pohjaisten viestintäratkaisujen lisääntyminen älypuhelinten yleistymisen myötä, muu markkinakehitys, hintapaineet, matkaviestinverkkojen yleisten yhdysliikennehintojen leikkaaminen (joulukuussa 2011 hinnat laskivat 4,4 sentistä 3,8 senttiin/minuutti) sekä kiristynyt kilpailu erityisesti matkaviestinnän ja kiinteän laajakaistan markkinalla.

DNA:n näkymät

Kilpailun kuluttajamarkkinassa uskotaan pysyvän kireänä. Liiketoiminnan antennitelevisioverkossa ja antenniverkon maksutelevisiotoiminnassa uskotaan voimistuvan hitaasti. Maksutelevisiopalveluiden kysyntään vaikuttavat sekä kuluttajien luottamus talouskehitykseen että lisääntyvän kilpailun tuoma edullinen hintataso ja tietoisuus palveluista. Kuluvana vuonna maksutelevision odotetaan yleistyvän samalla, kun sinne siirtyy kiinnostavin urheilusisältö.

Kuluttajamarkkinan mobiililaajakaistapalveluiden kysynnän arvioidaan edelleen kasvavan. Kiinteän verkon laajakaistaliittymäasiak­kaiden ennakoidaan siirtyvän kiinteistöliittymiin ja suurempiin liittymänopeuksiin. Lisääntyvän kilpailun kiinteistöliittymämarkkinalla arvioidaan laskevan liittymäkohtaista liikevaihtoa.

Kilpailun yritysmarkkinassa ennakoidaan säilyvän kireänä. Viestintäpalvelumarkkinan kokonaisarvon uskotaan laskevan lievästi ja siirtymän jatkuvan kiinteän verkon puhepalveluista matkaviestinpohjaisiin puhepalveluihin.

Yritysten asiakasverkkoratkaisuissa matkaviestinnän datapalvelujen kasvun ennakoidaan jatkuvan voimakkaana työn liikkuvuuden yleistyessä. Toisaalta toimipisteitä yhdistävien kiinteän verkon dataratkaisujen markkinan arvo säilynee ennallaan huolimatta kasvavista nopeuksista. Asiakasverkkojen lisäarvopalvelujen kysynnän arvioidaan kasvavan, mukaan lukien tietoturvapalvelut sekä hallinta- ja valvontapalvelut.

Alkuvuonna DNA:n nykyistä HDTV-antenniverkkoa ja kaikkien kanavanippujen lähetyksiä laajennetaan kattamaan yli 85 prosenttia suomalaisista.

Konsernin tavoite on ryhtyä tarjoamaan 4G-palveluita suurimmissa kaupungeissa vuoteen 2014 mennessä ja investoida 3G-verkon kapasiteettiin kuluvana vuonna.

Konsernin rahoitusaseman arvioidaan pysyvän hyvänä vuonna 2012 ja liikevaihdon kasvavan. Euromääräisen käyttökatteen arvioidaan olevan samalla tasolla kuin vuonna 2011 ja liikevoiton olevan suurempien poistojen vuoksi vertailuvuotta alempi.