Liiketoiminta-alueiden kehitys

Kuluttajaliiketoiminta

Kuluttajaliiketoiminnan liikevaihto kasvoi katsausvuonna 554,0 miljoonaan euroon (513,4) Welho-liiketoimintakaupan ja matkaviestinpalveluiden kasvun ansiosta.

Käyttökate nousi 132,8 miljoonaan euroon (125,7) eli 24,0 prosenttiin (24,5) liikevaihdosta, ja liikevoitto laski 46,5 miljoonaan euroon (52,7) eli 8,4 prosenttiin (10,3) liikevaihdosta.

Katsausvuoden käyttökatetta ja liikevoittoa rasittivat varsinkin kuluttajaliiketoiminnan kasvaneen myynnin myötä edelleen nousseet materiaalikulut sekä kiristyneen kilpailun nostamat myynti- ja markkinointikulut. Lisäksi liikevoittoa pienensivät erityisesti kasvaneet poistot, joista kuluttajaliiketoiminnalle kohdistui 86,3 miljoonaa euroa (73,1).

DNA toi 8.4.2011 markkinalle uudet kiinteähintaiset matkapuhelin- ja mobiililaajakaistan S-, M-, L- ja XL-liittymät kuluttajille. Matkapuhelinliittymät sisältävät joustavasti valittavan yhteismäärän puheluita ja tekstiviestejä. Mobiililaajakaistan liittymät sisältävät enimmäisnopeuden ja tietyn määrän 3G-verkossa priorisoitavaa tiedonsiirtoa.

Uudet kiinteän verkon DNA Welho Laajakaista- ja DNA Welho TV -tuotteet julkaistiin 9.5.2011. Tuotteiden myötä DNA:n tv- ja HDTV-kanavatarjonnasta tuli Suomen laajin ja Welhon erittäin nopeat kiinteät laajakaistayhteydet tuotiin lähes miljoonan talouden ulottuville yhtiön kiinteän verkon alueella. Samalla tuotevalikoimaa ja -hinnoittelua selkeytettiin ja otettiin käyttöön kiinteiden laajakaistojen uudet asiakaslupaukset.

DNA ryhtyi muiden operaattoreiden tapaan myöntämään mobiilivarmenteita kuluttajille 27.6.2011 alkaen.

DNA tarjosi 17.8.2011 alkaen kuluttajille uuden mobiililiittymäkonseptin DNA Pron. Sen markkinoiden edullisin hinta perustuu suoraviivaisiin prosesseihin ja itsepalveluun. Ostaminen ja asiakaspalvelu on keskitetty internetiin ja laskut lähetetään sähköisesti.

Yhtenä merkittävimmistä katsausvuoden tapahtumista yhtiö käynnisti maksutelevisioliiketoiminnan antenniverkossa 18.8.2011 tuomalla markkinalle uudet DNA Welho TV -kanavapaketit, joissa on sekä normaalitarkkuudella lähetettäviä että teräväpiirtokanavia. Kanavatarjontaa ja -tuotteistusta kehitettiin loppuvuonna edelleen.

DNA voitti 11.9.2011 kaksi palkintoa televisioalan vuotuisessa IBC-tapahtumassa. IBC Award -innovaatiopalkinto myönnettiin DNA:lle ainutlaatuisen antenniteräväpiirtoverkon ja taajuustehokkuuden ansiosta. Sen lisäksi DNA sai tuomariston erikoispalkinnon nopeasta televisioliiketoiminnan käynnistämisestä antenniverkossa. Loppuvuonna DNA laajensi antenniteräväpiirtoverkkoa edelleen.

Helsingin kaupungin aravavuokrataloyhtiö Siilitien Kiinteistöt Oy valitsi kiinteistöihinsä DNA:n televisio- ja laajakaistapalvelut. Kaikkiaan 1 700 asuntoa koskevasta sopimuksesta tiedotettiin 17.10.2011.

Pohjois-Suomen opiskelija-asuntosäätiö (PSOAS) asuntoihin tarjotaan DNA:n internet-yhteydet ja DNA Welho TV -palvelut. PSOASilla on Oulussa yhteensä yli 5300 opiskelija-asuntopaikkaa. Kolmivuotisesta sopimuksesta tiedotettiin 8.11.2011.

Erityisesti etätyö- ja viihdekäyttöön soveltuva DNA:n 4G-verkko avattiin 13.12.2011. Dual Carrier- ja LTE-tekniikoilla rakennettuja 4G-nopeuksia tarjottiin vuoden lopussa 130 paikkakunnalla.

Valtioneuvosto myönsi 21.12.2011 DNA:n antenniverkkoon viisi uutta ohjelmistotoimilupaa. Lisäksi yhteen toimilupaan tehtiin muutos.

Yritysliiketoiminta

Yritysliiketoiminnan katsausvuoden liikevaihto laski 173,5 miljoonaan euroon (177,1) erityisesti operaattorimyynnin pienentyneen volyymin ja kiinteän verkon vähentyneen puheliikenteen vuoksi. Niitä kompensoi Forte Netservices Oy:n osto.

Käyttökate laski 55,6 miljoonaan euroon (56,3) eli 32,1 prosenttiin (31,8) liikevaihdosta. Liikevoitto laski 4,3 miljoonaan euroon (12,6) eli 2,5 prosenttiin (7,1) liikevaihdosta.

Liikevoittoa pienensivät erityisesti kasvaneet poistot, joista yritysliiketoiminnalle kohdistui 51,3 miljoonaa euroa (43,8).

DNA ilmoitti 28.3.2011 sopineensa maailman johtavan turvallisuusratkaisujen tarjoajan G4S:n kanssa DNA:n verkon käyttämisestä yhtiön turvapalveluissa. Sopimukseen kuuluu useita tuhansia kiinteitä ja matkaviestinyhteyksiä.

DNA vahvisti yritysliiketoimintaansa 12.7.2011 ostamalla tietoliikenne- ja tietoturvapalveluja tarjoavan Forte Netservices Oy:n. Yhtiön palveluja on käytössä 60 maassa, ja sen vuoden 2011 liikevaihdoksi arvioitiin 8 miljoonaa euroa. Sen 37 työntekijää jatkoivat yhtiön palveluksessa. Forten pääkonttori on Espoossa, ja yhtiöllä on toimipisteet Moskovassa, Pietarissa ja Bangkokissa.

Junttan Oy, yksi maailman johtavista paalutuskoneiden valmistajista, valitsi DNA:n verkkokeskeisten palvelinkeskuspalveluidensa toimittajaksi. Kaksivuotinen sopimus julkaistiin 9.8.2011 ja sisältää DNA Datapalvelut -kokonaisratkaisun yritysverkkoliittymineen.

Lahden kaupunki otti DNA Mobiilivarmenteen käyttöön Lahden seudun kuntalaisportaalissa. Palvelut avautuivat internetissä 29.8.2011.

Naantalin ja Raision kaupungit valitsivat 20.9.2011 hankintarengas-yhteistyössä DNA:n puhe- ja tietoliikennepalveluidensa toimittajaksi. Sopimuksen arvo on 1,8 miljoonaa euroa, ja se sisältää noin 2 400 matkapuhelinliittymää, DNA Mobiilivaihteen ja DNA Liikkuvan laajakaistan. Sopimus on nelivuotinen yhdellä optiovuodella.

OP-Pohjola-ryhmän ja DNA:n sopimus mobiilivarmenteen käytöstä julkaistiin 15.11.2011. Palvelun avulla OP-Pohjola-ryhmä edistää sähköisen asioinnin kehittämistä ja leviämistä Suomessa.

Uuden sukupolven DNA Mobiilivaihde, yksi yritysliiketoiminnan päätuotteista, tuotiin markkinalle 16.11.2011. Se tarjoaa monipuoliset välittäjätyökalut, ryhmäkutsut ja numerointimahdollisuudet sekä tavoitettavuutta parantavan liitännän kulunvalvontajärjestelmiin ja kalenteritietoihin. Tuote on varmennettu ja toteutettu Alcatel-Lucentin kanssa.

Suomen ensimmäinen colocation-palveluiden tarjoaja Ficolo Oy valitsi DNA:n palvelinkeskussalinsa tietoliikenneyhteyksien toimittajaksi. Monivuotinen 22.11.2011 julkaistu sopimus kattaa tietoliikennepalveluja ja -laitteita.

Liiketoimintojen tunnusluvut

Milj. € Kuluttajaliiketoiminta Yritysliiketoiminta