Työkalut

Kuluttajaliiketoiminta: matkaviestintää ja maksutelevisiota

DNA tarjoaa kuluttajille monipuoliset yhteydenpidon, tiedonkulun, turvallisuuden ja viihteen tietoliikennepalvelut päätelaitteineen. 

DNA:n matka- ja kotipuhelinliittymiä täydentää laaja äly- ja perusmatkapuhelinten valikoima. Laajakaista- ja tietoturvapalveluita tarjotaan sekä matkaviestin- että kiinteässä verkossa. Televisiopalvelut puolestaan kattavat tarjonnan liittymistä kanavapaketteihin, mukaan lukien maan laajin teräväpiirtokanavatarjonta kaapeli- ja antenniverkossa.

Matkaviestindatan vuosi 2011

Katsausvuoden voimakkain ilmiö oli älypuhelinten määrän räjähdysmäinen kasvu, joka muutti markkinaa yhä enemmän päätelaitevetoiseksi. DNA laajensi vuonna 2011 älypuhelintarjoomaa muun muassa Applen iPhonella. Vuoden lopussa jo 80 prosenttia DNA:n myymistä puhelimista oli älypuhelimia.

Älypuhelinten määrä DNA:n verkossa 2011

Älypuhelinten määrä DNA:n verkossa 

Älypuhelin- ja mokkulamyynnin kasvun myötä matkaviestinnän dataliikenne on jatkanut voimakasta kasvua. Dataliikenne muodostui kasvavassa määrin videoiden katselusta, sovellusten käytöstä ja internet-palveluista.

Vastauksena kasvavaan dataliikenteeseen DNA investoi vahvasti matkaviestinverkkoihin. Tavoite on tarjota asiakkaille markkinoiden nopeimmat matkaviestinyhteydet; Omnitele Oy:n lokakuisen 3G-verkkojen vertailututkimuksen mukaan tavoitteeseen myös päästiin. Lisäksi DNA lanseerasi loppuvuonna 4G-nopeudet yli puolelle suomalaisista.

Päätelaiteveroisessa markkinassa kivijalkajakelun merkitys korostuu, joten 77 DNA Kaupan myymälällään DNA on hyvin valmistautunut kasvavaan älypuhelinmyyntiin. Operaattoritoimijoiden kattavinta myymäläketjua täydentävät sadat edustajat, puhelinpalvelu ja verkkokauppa.


Katsausvuonna uudistettiin jakelukanavien konseptia ja osaamista sekä tuotteiden brändäystä.


Tuoteuudistuksia koko matkaviestintarjoomassa

Huhtikuussa kuluttajille esiteltiin uudistettu kiinteähintainen matkapuhelin- ja mobiililaajakaistan S-, M-, L- ja XL-liittymätuotteistus. DNA Joustava -matkapuhelintuotteet sisältävät joustavan yhteismäärän puheluita ja tekstiviestejä. Asiakkaan ei tarvitse erikseen seurata kuluttamaansa puhe- ja datamäärää, mikä vahvistaa tuotteiden kilpailukykyä.

Uudistetut DNA Liikkuva laajakaista -tuotteet sisältävät liittymäkohtaiset datasiirron enimmäisnopeudet, ja niiden kattavimmat vaihtoehdot sallivat rajoittamattoman etuoikeutetun tiedonsiirron DNA:n matkaviestinverkossa. Uusin XXL-tuote hyödyntää DNA:n 4G-nopeuksia.

Uusi DNA Pro -konsepti puolestaan lanseerattiin ja asemoitiin markkinan edullisimpaan hintapisteeseen. Edullinen hinnoittelu perustuu suoraviivaisiin prosesseihin ja itsepalveluun.

Kiinteä laajakaista: nopeutta ja uudistetut tuotteet

Samalla kun markkinan kiinteän laajakaistan liittymämäärä nousi, DNA panosti kilpailukykyynsä uudistamalla ja selkeyttämällä kiinteän verkon laajakaistatuotteet.

Laajakaistatuotteet ja asiakaspalveluprosessit yhtenäistettiin valtakunnallisesti DNA Welho -brändin alle, ja Welhon korkeatasoista asiakaspalvelua laajennettiin koko maan kattavaksi. Samalla otettiin käyttöön uudet asiakaslupaukset.

Lisäksi erittäin nopeat kaapeliverkon DNA Welho -laajakaistayhteydet tuotiin lähes miljoonan talouden ulottuville.

Riikka JärvinenMitä nopeus minulle merkitsee?

Riikka Järvinen, markkinointipäällikkö, DNA Pro:

"Vauhti on tässä työssä valttia! Se tarkoittaa esimerkiksi kykyä omaksua nopeasti uusia asioita ja muuttaa ne kuluttajille helposti ymmärrettävään muotoon.

Myös markkinointitoimenpiteiden suunnittelu ja toteutus vaativat vauhdikasta otetta – dynaamisessa bisneksessa kun aikataulut ovat varsin tiukat. Onneksi hommat sujuvat sutjakasti myös etätöinä ja 4G:n myötä entistäkin nopeammin."

 

Maksu-tv-liiketoiminta käynnistyi antenniverkossa

Suomen televisiomarkkina on pirstaleinen, joten markkinalla on tilaa valtakunnalliselle toimijalle. Elokuussa DNA täydensi markkinan johtavaa kaapelitelevisiopeittoaan avaamalla maksutelevisiopalvelut myös antenniverkossa. Samalla koko maahan tuotiin yhtenäiset DNA Welho TV -kanavapaketit, joissa on sekä normaalitarkkuudella että teräväpiirtoisena lähetettäviä kanavia.

Antennitelevisioverkon lähettimet pystytettiin ennätysajassa hyödyntämällä matkaviestinverkon mastoja. DNA:n antennilähetysverkon konsepti, taajuustehokkuus ja liiketoiminnan nopea käynnistäminen saivat myös kansainvälistä tunnustusta televisioalan arvostetussa IBC-tapahtumassa.

Asiakaspalautteen mukaan kuluttajat haluavat vaikuttaa maksutelevision kanavatarjontaan. DNA vastasi katsausvuonna tarpeeseen tuomalla DNA Welho TV Mix -kanavapaketin, jossa asiakkaat pystyvät valitsemaan haluamansa kanavat annetusta valikoimasta.

Katsausvuoden lopussa DNA:n teräväpiirtotelevisiotarjonta oli Suomen laajin sekä kaapeli- että antenniverkossa.


"Vuotuisessa EPSI Rating-tutkimuksessa DNA Welholla oli maksu-tv-markkinan tyytyväisimmät asiakkaat."

DNA Welho -teräväpiirtokanavat kotiin

 

Hyvät valmiudet vuoteen 2012

Vuonna 2012 matkaviestinliikenteen päätelaitevetoisuus jatkuu ja matkaviestinnän puhelinmyyntikielto tulee muuttamaan myynnin rakennetta. Näiden seurauksena kivijalkamyymälöiden merkitys korostuu. Kattavan DNA Kauppa -jakeluverkoston ansiosta DNA on valmistautunut hyvin muutokseen.

Liittymä- ja liikennemäärät mobiilidatan kuluttajamarkkinalla kasvavat edelleen. DNA on panostanut jo noin 130 paikkakunnalla 4G-nopeuksiin, jotka tulevat korvaamaan hitaampia kiinteitä ADSL-yhteyksiä. Toisaalta nopeimpien kiinteiden laajakaistayhteyksien kysyntä pysyy vahvana; tätä varten DNA tarjoaa kaapeliverkossaan jopa 200 megabitin nopeudet.

Yhtiöllä on vahva maksutelevision ohjelmistovalikoima. Antenniverkon maksutelevisioliiketoiminta käynnistyi loppuvuonna 2011 hitaasti, mutta sen uskotaan kasvavan kuluvana vuonna. Erityisesti urheilussa tapahtuu paljon ja kiinnostavin urheilusisältö siirtyy maksulliseksi. Lisäksi lisääntyvä kilpailu pitää hintatason edullisena ja kuluttajien tietoisuus palveluista lisääntyy.